Pierwszy model, MUTT M151 A1, został skonstruowany w 1954 roku, seryjna produkcja ruszyła w latach 60 w zakładach Forda. Zastąpił od dawna używanego w wojsku amerykańskim, przestarzałego WILLYSA, zachowując jego zalety, zaś podnosząc niezawodność i komfort jazdy.
Bardzo prosta konstrukcja, oparta o samonośne nadwozie, podobna kształtem do poprzednika jest od niego zdecydowanie nowocześniejsza.
Ford MUTT produkowany w wersji podstawowej M151A1, później M151A2, oraz w wersji z działem przeciw pancernym 106mm (M151A1C) i sanitarnej (M718 i M718A1). Wersja podstawowa często wyposażana była w sprzęt radio-operacyjny. Samochód przystosowany jest do holowania 1 tonowej przyczepy, lub zestawu rakietowego ziemia-ziemia.
Był powszechnie używany podczas wojny wietnamskiej, oraz konfliktu zbrojnego na Grenadzie.
Produkcję MUTTa zakończono na początku lat 80, kiedy to zaczął zastępować go HUMMER. To właśnie od Forda MUTT M151 powstała nazwa Stowarzyszenia Miłośników Jazdy Terenowej MUTT.
Stowarzyszenie Miłośników Jazdy Terenowej MUTT Gliwice tworzą ludzie, dla których off-road to życiowa pasja. Stowarzyszenie już od lat organizuje legendarny rajd „Mutt Wiosna”. Jednakże jazda w terenie nie jest celem samym w sobie – jest jedynie ideą, która niesie głębsze przesłanie. Statutowa działalność Stowarzyszenia to nie tylko organizacja zlotów terenowych, propagowanie jazdy w terenie z uwzględnieniem dbałości o środowisko naturalne, ale również działalność charytatywna. Pasja może stać się nową szansą dla innych.
S.M.J.T MUTT GLIWICE jest organizatorem cyklicznej imprezy RAJD „MUTT WIOSNA”
Impreza kilkudniowa, organizowana od lat, zaliczana do najstarszych rajdów off-roadowych w Polsce. Jest to rajd dla każdego posiadacza samochodu terenowego, przygotowanego pod kątem bezpieczeństwa i wyposażenia umożliwiającego rywalizację w terenie. Zawodnicy podczas 3-4 dni rajdowych zmagają się w różnorakim terenie – jest tu wszystko co można napotkać na off-roadowych szlakach tj. masę wody, wiele hektarów piaszczystych pustkowi, błoto i ogromne połacie poligonu czołgowego, a także techniczne odcinki trialowe hałd pokopalnianych.
Rywalizacja zaczyna się nocnym prologiem na terenach powyrobiskowych – Kotlarnia. Wyniki prologu decydują o kolejności startu w kolejnych dniach, na które składają się Odcinki Specjalne (OS) i Próby Przejazdu (PP).
Podczas PP zawodnicy zmagają się z niekończącymi się bagnami, pionowymi podjazdami i zjazdami, ekstremalnie trudnymi trawersami, przeprawami wodnymi oraz elementami technicznymi wymagającymi znacznych umiejętności załogi. Na OeSach zawodnicy walczą o uzyskanie jak najlepszego czasu przejazdu.
Nieodłącznym elementem rajdu MUTT WIOSNA jest poruszanie się pomiędzy etapami, po ściśle określonej trasie opisanej przez Organizatora w roadbooku.
Rajd MUTT WIOSNA dzięki WIELOLETNIEMU DOŚWIADCZENIU Organizatorów zapewnia ściganie się w niepowtarzalnym klimacie i duchu sportowej rywalizacji po najbardziej wymagających trasach.
Na tym rajdzie panuje prawdziwa przyjacielska atmosfera, właśnie dlatego ściągają tu załogi z całej Europy. Listy uczestników na kolejne edycje zamykane są prawie na miesiac przed jej terminem. To ogromny sukces ciężkiej organizacyjnej pracy ludzi którzy są prawdziwymi pasjonatami off-roadu.